tisdag 2 april 2013

Kochi Kerela

Ännu en intressant helg. Vi kände att vi ville se lite annat än bara Bangalore så bokade flyg till staden Kochi på västkusten i landsdelen Kerela. Flyget tar bara 50 min och på fredags eftermiddagen landade vi i ett väldigt grönt och fuktigt landskap. Tog en taxi in till stan som var lite förvirrad och lämnade av oss på fel hotell, fanns två av samma märke. Väl på riktiga hotellet kände jag av direkt att jag inte ätit någon riktigt lunch när humöret gick åt helt fel håll. Vi valde hotell baserat på att det skulle ha spa och ligga lite utanför stadskärnan. Receptionisten ser lite förvirrad ut när vi ber om listan på spa behandlingar och berättar att det är stängt sen en månad tillbaka. Att uppdatera hemsidan har de dock inte gjort. Sen så har de inget wifi på rummen heller, bara det gör ju att man vill ta ett rejält snack med hotellchefen. Letar reda på andra span i närheten och får bokat en Ayroveda behandling till kvällen efter. Bokar även en dagstur som ska innehålla elefanter och båtar.

Kl 6:30 hämtar taxin oss morgonen efter så går upp ruskigt tidigt för att vara ledig. Äter ingen frukost heller för det och lunch ingår i turen. Jag tror ju att vi ska bli utkörda till en grupp med massa andra turister och sen åka runt i bussar. Men så är det inte. Chauffören som hämtar på morgonen är visst den guide vi har.

Åker en timme ut ur stan på morgonen och anländer till en liten anläggning vid en sjö, eller om det nu kanske var ett hav, jag vet inte. Vatten iallafall. Bara vi som är utlänningar och blir ledda ner för en sluttning mot vattnet efterföljandes en grupp människor och en liten, liten mini elefant. Tänker att jaha, då vart vi lurade iallafall. Bilderna i broschyren visade ett flertal stora elefanter plaskandes omkring. Inte mycket att göra åt, det kanske bara var den lilla elefanten som var i behov av ett bad idag. Och ja det kan jag säga att det var den. Nere vid vattnet blir vi framropade att ta kort och klappa elefanten, lerig och sträv men väldigt söt.

Ner i vattnet och de två männen skrubbar den med delar av ett kokosnöts skal. Verkar tycka att det är rätt härligt. Under tiden anländer fler turister och det blir nästan lite trångt nere vid vattnet. Står som bäst och tar kort när det ropas och jag vänder mig om och möts av ett vidunder till elefant. SÅ stor. Kan vara att den stod på en kulle ovanför mig och att jag inte var helt beredd. Snabbt upp på ett krön och se hur stor-elefanten kliver ner i vattnet och lägger sig tillrätta för att bli skrubbad.

En efter en kommer det fler och fler elefanter, i omgångar dock nerstigningstället är inte så stort. Får ta tillbaka det där om lurad av broschyren ser exakt likadant ut som på bilderna efter ett tag.

Filmade så såklart, börjar ju skillz på det här med att blogga.

De verkade njuta av badandet men vissa grejer var ju absolut bara show som när "skötarna" trycker till en av dem med pinnar för att få en av dem att spruta vatten över sig. Kändes inte helt ok men annars var det en häftig upplevelse att vara så nära dem och se.

Efter ett tag börjar vi undra var den där frukosten tagit vägen då klockan blivit nio. Tror ju fortfarande att vi är på någonsorts grupp rundtur och väntar på att de ska kalla in oss i något av husen tillsammans med de andra. Frågar chauffören som säger att visst vi kan åka och köpa frukost nu. Går upp mot bilen då han pekar på en av de färdig badade elefanterna som står med en sorts ställning på sig att om vi vill rida elefant så kan vi göra det nu. Jag är ju alltid lite för skeptisk mot saker och känner att det kan vara lite för mycket att rida runt bland alla i en ställning på en elefant, de kommer ju titta på mig! Naqeeb ser dock ut som att julen kom tidigt iår och insisterar på att vi måste rida! Vilket var en himla tur, för det var ju väldigt roligt. 500 rupies senare sitter vi och svajar uppe på elefanten. Med en kille framför oss och en som ledde elefanten på marken gick vi 100 meter framåt och sen tillbaka igen. Vi gav en kamera till chauffören som förevigade stunden på ett riktigt bra sätt även om han aldrig lyckades få med hela elefanten på bild.

För att upprepa mig igen, riktigt himla kul!

Efter turen körde chauffören oss tillbaka mot stan i jakt på frukostställe. In på ett lokalt café/restaurang och åt dosa medan han betalade och sedan väntade i bilen utanför. Det var likadant med chauffören till Mysore helgen innan körde runt oss men var inte ned och åt. Känns lite konstigt att sitta och äta och ha det trevligt medan han sitter utanför i värmen och väntar. Men det verkar vara så det är eller så har de hittills inte vart bekväma med oss.

Nästa ställe låg en timma ut på vägarna igen. Jag gillar att åka runt och titta så att sitta i bilen en längre stund och åka är bara kul. Man får se så mycket längs med vägen utan att behöva anstränga sig. Tror det kan komma från att de flesta sommarlov innehöll en längre motorcykelresa där man antingen satt bakom mamma eller pappa (mamma om man ville se vägen framför men stå emot massa vind, pappa om man ville ha vindskydd men bara se åt sidorna ;) ) Målet var en liten by som ett flertal grupper guidades runt i. Vi tilldelades en grupp och fick se olika kryddplantor som peppar, vanilj, muskot och kakao. Kom fram till senare att grupperna hade vart igång sen tidig morgon med att åka runt längs vattnet och stanna och titta på ställen. Vår grupp bestod av två fransyskor, två tyskor en äldre indier som konstant talade i mobil och en guide.

Efter titten i byn gick vi ombord på en liten båt som drivdes framåt av två män med pålar. En i fören och en i aktern.

Staden Kochi är känt för sitt Backwaters, som kanaler av havet som letat sig in i landet. Vackert och fridfullt och en härlig bris när vi kom ut på lite öppnare vatten mot vad det var inåt land.

Vi åkte ut till en liten ö där vi fick en traditionell Kerela lunch, även om guiden sa att de tagit bort all styrka ur den för att det skulle passa oss. Under tiden pratade vi med de andra i gruppen. Fransyskorna volontärarbetade och reste runt nu. Tyskorna hade volontärarbetat i en by och reste nu sista veckorna innan terminen började i Tyskland igen. De trodde först att vi också studerade eftersom vi alla var i samma ålder och blev lite överraskade när vi sa att vi var här för att jobba. Det visade sig även att det skilde sig rätt mycket i våra res-sätt. De åkte tåg och buss överallt, tidskrävande men billigare, hade inte tagit en riktigt dusch på flera veckor och bodde nu på vandrarhem. Jag och Naqeeb flög ner, bodde på fyrstjärningt hotell och var fortfarande lite sura över att det inte hade spa och att vi därför fått boka på det femstjärniga hotellet bredvid istället. Blev lite för tydligt när vi senare lämnade båten och vi steg in i våran egna taxi medan de andra klämde in sig i en liten minibuss. Vet inte riktigt vad de tror om oss nu.

Jag brassar på med lite bilder. Var så fint. Kerela är även känt för kokosnötspalmerna som verkar växa extra bra här på grund av leran och det salta vattnet.

Riktigt bra dag, jag som trodde det skulle vara ett riktigt turistjippo blev glatt överraskad. På kvällen gjorde vi en och en halv timme spa behandling som visade sig kosta mer än hela hotellvistelsen, de skriver inte ut här att det är ett service skatt på på priset så det upptäcker man efteråt.

Men det var riktigt skönt och avslappnande, har nog inte sovit så gott som jag gjorde efteråt på hela vistelsen i Indien så det behövdes.