tisdag 28 maj 2013

Lurad

Bangalore kör en charmoffensiv nu när jag bara har tre veckor kvar. Inte bara det att jag för några kvällar sen hittade en kackerlacka i kylen så har jag nu även blivit lurad av autoförare. Eller lurad har jag väl varit hela tiden med tanke på att jag alltid betalt mer än vad som är vanligt men denna gång blev jag på riktigt riktigt lurad.

Trodde ändå jag börjat bli haj på det där med att åka auto och förhandla. Spenderade en dag på shopping gatan Commercial road, fick köpt en del souvenirer och en extra väska som jag behöver för att få hem allt jag lyckats köpa här. När jag kände mig någorlunda klar gick jag för att leta reda på en auto tillbaka. Hittade ett par och en gick med på att köra mig. Det är inte alltid de har lust att åka åt just det håll man vill då får man leta upp en annan.

När jag frågar efter pris säger han att han kan köra mig för 50 rupees om vi stannar på två handicraft butiker på vägen för där kommer han få 100 rupees på varje ställe. Här borde jag ju sagt nej men hade lite grejer kvar att köpa så tänkte då kan jag ju lika gärna ta det i de butikerna. Kollar in dem båda vilket inte tar så jätte lång tid, men jag hittar inget jag vill ha. När jag är klar och det dags att åka åt mitt håll så är det en annan som ska köra mig visst. Den första föraren hävdar att förare nr 2 bor åt mitt håll och ska hem. Poängterar ännu en gång att jag bara ska betala 50 rupees och jag upprepar min destination för den nya föraren. Allt är bra, vi åker iväg men när vi kommit hälften så stannar han och säger att nu är vi framme. Nää, det skulle jag säga att vi inte är. Jodå, detta är den stora gatan. Jag förklarar ännu en gång att vi kom överens om min destination som absolut ligger på denna gata men en bit längre. Han tycker då att för att köra dit ska han ha 250 rupees extra.


Nu blir jag lite upprörd, en kille som går förbi frågar vad som händer och snackar med föraren som bestämt hävdar motsatsen mot vad jag säger och vill ha 250 extra. Killen skrattar och skakar på huvudet. Börjar sen undra lite om en destination han vill till. Jag försöker få föraren att förstå att vi kom ju överens här men det vill han inte höra på så jag gormar på lite om detta är ju inte schysst.

Orkar inte med det hela och betalar 50 rupees och går ur. Killen som stannade hoppar glatt in istället och åker iväg. Så där står jag fullastad med dagens inköp mitt på en gata. Så arg så jag ser rött. Vilket troligtvis är anledningen till att ett par autos kör förbi utan att stanna. Går en bit och får tag i en auto som stannar och kör hem mig, med taxameter till och med så slutet gott allting gott.

 

Men hädanefter betalar jag nog lite extra och vet att jag kommer hem direkt istället.

 

2 kommentarer:

Elin sa...

"Men ni lovade!" - en sak som man inte borde kunna ignonera!

Augusta sa...

Eller hur?! Man blir ju upprörd! :P