torsdag 9 maj 2013

Mysore Palace

Resan fortsatte in i Mysore och till palatset. Här snackar vi riktigt palats, stora vägar och murar leder upp till det. Stor och välskött trädgård och så själva palatset som är så himla mäktigt .

 

200 rupies var kom vi in på och fick på köpet en audio guide. Lämnade in kamerorna och våra skor och spenderade sedan en timme med att gå runt inne i palatset med våra hörlurar och lyssnade på historierna. Förra gången så var det bara jag som hade en audio tur så när jag gick igenom med de andra så hann jag knappt lyssna på den så var kul att få gå runt och verkligen stanna upp och titta på sakerna.

Ute var det super varmt så vi gick bara en liten runda i trädgården innan vi gick tillbaka till taxin. Det var ju bara vi två och på en fredag så det var inte så mycket andra människor där så att få ett kort på oss båda tog alla mina egobildskunskaper i förbrukning. Och de verkade inte vara så stora så bilden på oss som blev någorlunda bra, ingen av oss blundar eller kisar för mycket mot solen är den ni ser ovan. Får börja förbereda mig med stativ och fjärrkontroll till nästa resa.

Ett mål med resan var att köpa lite souvenirer men i de många tälten utanför såldes bara samma plastsaker vi sett på alla andra ställen. Eller sadelträs solfjädrar som vi precis hört på rundturen att alla sadelsträ-träd var fridlysta så kändes ju inte helt ok att köpa.

Så vi åkte tomhänta vidare till en restaurang för lite lunch och fortsatte sedan till Chamundi Hill. Ett ställe vi inte hann med sist jag var i Mysore. Det är som namnet antyder ett berg men uppe på det ligger det ett tempel. Där uppe var det helt sjukt mycket folk och om inte ännu varmare än nere vid palatset. Så när vi såg köerna in till templet kände vi att det i te var helt värt det men utsikten var fantastiskt så vi tog en promenad runt stället.

Templet, man kan skymta köerna bakom bilarna och fruktförsäljarna.

 

Det som ska visas var den underbar utsikten men fick visst en bättre bild av den inte så underbara sophanteringen i det här landet.

 

Man så långt.

Kon som bestämt höll huvudet i den minimala skuggan uppe på toppen.

Massor av apor satt uppe i tempel tornet.

Här skulle Jonas ta en bild på mig men jag fick inte riktigt vara ifred för de olika försäljarna.

Jonas är väldigt nöjd med just denna bild, kände att den sammanfattade ungefär hela resan. Jag som försöker vänligt förklara att jag inte vill köpa något.

Nu var väl klockan något runt två och vi hade bara trädgården Brinidivan kvar att besöka. Chauffören påpekade flera gånger att den är inte särskilt bra eller kul att besöka innan klocka sex då det mörknar och alla ljus tänds. Och man kan se den dansande fontänen. Vi kände dock inte för att vänta i fyra timmar så åkte dit direkt.

Gick runt i trädgården en stund för att sedan ta en fika på medhavda kakor och en massa vatten.

Efter det besöket åkte vi tillbaka till Bangalore.

Trevlig dag, kul att besöka palatset som jag verkligen gillade med Jonas samt se något annat än Bangalore.

 

2 kommentarer:

Lottas Bak&Form, surdegsbageri sa...

Det verkar blivit en bra utflykt och ni fått se ett fint palats, de verkar bra på palats där. Mindre bra på sophantering - synd, det blir lite tristare med all plast överallt. Bättre när jag var där för 30 år sen, då var det mest bananblad och tidningspapper - det åt ju korna upp utan problem. Tur vi inte kan känna hur varmt det är, (men jag vet) jag förstår kon med huvudet i skugga.

Emelie sa...

Fina ställen ni varit på!